"L'estructuració del pensament no és un luxe, sinó que és un treball de base , i és allò que permet al nen comprendre i anar fent seu el món que l'envolta"
María Antonia Canals
Abans de expressar
les meves opinions, conclusions i reflexions de la sessió d’avui, contextualitzarem
una mica explicant què són i perquè s’utilitzen els blocs lògics a Educació
Infantil:
Els blocs lògics són un conjunt de figures que
podem agrupar segons diferents qualitats (color, forma, tamany, gruix) a
cadascuna de les quals li adjudiquem uns atributs ( vermell i groc, quadrat i
triangle, gran i petit, prim i gros).
Amb aquests blocs lògics treballem la lògica
matemàtica amb els infants. Però pot ser us preguntareu què pretén la lògica
matemàtica en infants tan petits?
Doncs la lògica matemàtica pretén per tant aportar i desenvolupar les estructures
de base matemàtica que possibilitin conquerir un pensament organitzat, coherent
i fonamentat en les relacions causals; la seva funció básica és doncs, la de desenvolupar el pensament per
tal de fomentar-ne la seva estructuració mental i la capacitat de raonar.
Afortunadament avui al seminari, hem pogut treballar i experimentar
amb els bloc lògics de Dienes, que són
els més coneguts; Com podeu observar a la fotografia, són
materials de plàstic -en aquest cas- de
4 formes diferents (quadrat, triangle, cercle i rectangle), de 3 colors diferents (groc, vermell, blay), i a més totes aquestes peces poden ser grans
o petites, gruixudes o primes.
Aquests blocs van acompanyats d'unes etiquetes positives i negtives, amb les quals formem bandes.
![]() |
| Etiquetes |
I què treballen els infants amb aquest blocs? Agrupacions, classificacions, aparellaments, seriacions...
Vegem-ho amb ull crític . . .
Considero que em va semblar
un material molt senzill i molt simple. Però realment, la senzillesa és el que
crida l’atenció als infants. De vegades no cal un material amb tots els
complements que siguin necessaris per sobre estimular-los. Tot i la seva
simplicitat, aquests objectes amaguen molta més utilitzat del que sembla
aparentment.
M’ha sorprès, positivament,
un esdeveniment que hem viscut la meva companya i jo quan estàvem explorant el
material. El primer que hem fet ha sigut crear una casa amb les peces dels
blocs lògics. És a dir, aquests blocs no tant sols treballen uns continguts
matemàtics específics, sinó que resten oberts al joc simbòlic, i a altres més
propostes que puguin sorgir en els infants. M’agrada perquè no només esta lligat a una utilitat
matemàtica.
Altre aspecte que m’ha
semblat molt rellevant, és la construcció autònoma del coneixement per par dels
infants. Aquest material, encara que té un objectiu, no és gaire pautat i resta obert a les
noves iniciatives dels infants per a experimentar noves oportunitats de joc.
Tot i això, he realitzat
pràctiques durant dos anys consecutius; a escola bressol i a P3. En ambdós
casos no he trobat en cap aula, aquests blocs lògics, o altres que se li
assembli. Per tant, ha sigut la primera vegada que he manipulat aquest material.
-



Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada