dijous, 15 de setembre del 2016

Lògica matemàtica: Blocs Lògics


Blocs Lògics de Dienes

"L'estructuració del pensament no és un luxe, sinó que és un treball de base , i és allò que permet al nen comprendre i anar fent seu el món que l'envolta"
María Antonia Canals 

Abans de expressar les meves opinions, conclusions i reflexions de la sessió d’avui, contextualitzarem una mica explicant què són i perquè s’utilitzen els blocs lògics a Educació Infantil: 

Els blocs lògics són un conjunt de figures que podem agrupar segons diferents qualitats (color, forma, tamany, gruix) a cadascuna de les quals li adjudiquem uns atributs ( vermell i groc, quadrat i triangle, gran i petit, prim i gros). 

Amb aquests blocs lògics treballem la lògica matemàtica amb els infants.  Però pot ser us preguntareu què pretén la lògica matemàtica en infants tan petits?

Doncs la lògica matemàtica pretén per tant aportar i desenvolupar les estructures de base matemàtica que possibilitin conquerir un pensament organitzat, coherent i fonamentat en les relacions causals; la seva funció básica  és doncs, la de desenvolupar el pensament per tal de fomentar-ne la seva estructuració mental i la capacitat de raonar.

Afortunadament avui  al seminari, hem pogut treballar i experimentar  amb els bloc lògics de Dienes, que són els més coneguts; Com podeu observar a la fotografia, són materials de plàstic -en aquest cas-  de 4 formes diferents (quadrat, triangle, cercle i rectangle),  de 3 colors diferents (groc, vermell, blay),  i a més totes aquestes peces poden ser grans o petites, gruixudes o primes.

Aquests blocs van acompanyats d'unes etiquetes positives i negtives, amb les quals formem bandes. 



Etiquetes


I què treballen els infants amb aquest blocs? Agrupacions, classificacions, aparellaments, seriacions...

Vegem-ho amb ull crític . . .  



Considero que em va semblar un material molt senzill i molt simple. Però realment, la senzillesa és el que crida l’atenció als infants. De vegades no cal un material amb tots els complements que siguin necessaris per sobre estimular-los. Tot i la seva simplicitat, aquests objectes amaguen molta més utilitzat del que sembla aparentment.

M’ha sorprès, positivament, un esdeveniment que hem viscut la meva companya i jo quan estàvem explorant el material. El primer que hem fet ha sigut crear una casa amb les peces dels blocs lògics. És a dir, aquests blocs no tant sols treballen uns continguts matemàtics específics, sinó que resten oberts al joc simbòlic, i a altres més propostes que puguin sorgir en els infants. M’agrada perquè  no només esta lligat a una utilitat matemàtica.


La nostra construcció

Altre aspecte que m’ha semblat molt rellevant, és la construcció autònoma del coneixement per par dels infants. Aquest material, encara que té un objectiu, no és gaire pautat i resta obert a les noves iniciatives dels infants per a experimentar noves oportunitats de joc.


Tot i això, he realitzat pràctiques durant dos anys consecutius; a escola bressol i a P3. En ambdós casos no he trobat en cap aula, aquests blocs lògics, o altres que se li assembli. Per tant, ha sigut la primera vegada que he manipulat aquest material. 
-   

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada